woensdag 16 juli 2008

広島から岡山に!Van Hiroshima naar Okayama

Ja ja, Weer een update `on schedule` zoals het hoort :P
We hebben veel gezien en gedaan in Hiroshima en ik wil even beginnen waar ik gestopt ben bij de vorige post (dat spreekt natuurlijk van zichzelf... weet niet waarom ik dat zo geschreven heb... laat maar) Dus we zijn na m`n vorige post nog langs Hiroshima-jo (広島城) geweest en dat kasteel was toch echt wat mooier aan de buitenkant dan van binnen. Echt een oud-Japans kasteel en dan loop je een museum binnen. Met plaatjes en lappen tekst over hoe het was en bijna niets van hoe het er nou eigenlijk uit zag, op een paar hoekjes en kamertjes na. Moet ik zeggen dat het leuker is om door Schloss Schwanstein in Beieren te gaan (wat natuurlijk ook wat groter is) dan om hier doorheen te lopen. Desondanks was het toch een beetje cultuur wat we weer stevig ingesnoven hebben. Die avond hebben we ook voor het eerst de ofuro (お風呂) gebruikt en ik moet zeggen... HEET! maar oh zo relaxend als je er eenmaal in zit. Dat gingen we meer doen ;)


De derde dag gingen we naar Miyajima om de bekende "drijvende torii" te bekijken. (ok ok, en natuurlijk het heiligdom (神社: jinja) die er bij hoort :P)
We hadden besloten van de haven met de super-speedboot te gaan en daarna terug te gaan via de veerboot, want anders hadden we er maar 3 uur de tijd om rond te lopen. Dus na een beetje laat wakker worden was het op naar de haven. We namen de tram, want die zijn vet handig en maar 150 yen (1 euro) waar je ook heen gaat. Daar was het een uurtje wachten op de volgende speedboot want we hadden NET de laatste gemist, maar dan hadden we wel tijd om lekker langs het water te hangen en van de zee(-lucht) te genieten.
Ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje gehecht ben geworden aan water, haha.


Op Miyajima het weer super en zijn we door de jinja gelopen waar ik ook een omamori (lucky charm) voor goede schoolprestaties heb gekocht. We hebben ook toffe foto`s van de torii genomen (de foto hier rechts) en hebben lekker door de natuur daar gewandeld. Er liepen overal hertjes rond die zo tam waren als de duiven in Amsterdam en de meesten zagen er ook een beetje zielig uit... zoals de duiven in Amsterdam, haha.
We wilden natuurlijk ook de aapjes zien boven op de berg, dus zijn we met de Rope-Way naar boven gegaan. We hadden de laatste en vonden het wel leuk om de berg naar beneden te wandelen. Nou, we hebben het gered, zal ik het zo zeggen! :D
Jammergenoeg totaal GEEN apen gezien :(


Op de terugweg hadden we ZO`N HONGER dat we het eerste de beste tentje binnen zijn gegaan en hebben 2x ramen besteld (noodles dus weer, haha). Ik weet niet of het door de keuken daar kwam of gewoon omdat we super honger hadden, maar het was HEERLIJK. Damn, misschien beter dan die in Fukuoka [sorry guys ;) ]

Na weer een avondje chill in de ofuro te hebben gehangen en wat
sake te hebben gedronken erna, was het de volgende ochtend op naar Okayama. Ik moet zeggen dat ik Okayama erg fijn vind, want het lijkt een beetje op Amsterdam qua rustigheid. Het staat hier dan ook bekend om zijn `plattelandse karakter`.
Hier hebben we ons geinstalleerd en ik had toen mijn penvriendin (waar ik al een jaar ofzo mee correspondeer) gewaarschuwd dat we er waren. Ze had een vriendin meegnomen en we zijn met z`n vieren een beetje door Okayama gegaan en hebben we weer Okonomiyaki gegeten. Deze was alleen wat minder groot en wat vleziger, haha, maar nog steeds erg lekker. Het was ook best vreemd om Tomoe in het echt te zien (1,50m lang... en ik daar met m`n 1,90m)
Hierna nog een rondje gemaakt door Okayama en werden we weer gedropt bij onze hostel, want de meiden moesten nog huiswerk maken en de volgende dag weer naar school... en wij natuurlijk hier even de ofuro gecheckt :)

De volgende ochtend (vanochtend) was het plan om eerst naar Okayama-jo (岡山城) te gaan, maar we zouden Tomoe om 1 uur ontmoeten bij het station en omdat ik met m`n stomme kop vergeten was de wekker aan te zetten werden we 12 uur ofzo wakker... Oh well, dan maar naar het station.

Na Tomoe weer gevonden te hebben heeft ze ons naar Kurashiki (倉敷) genomen wat een soort van Diemen van Okayama is. Het is er echt heel rustig en de huizen hebben een erg klassiek Japanse stijl. Daar hebben we ook wat gegeten (ontbijt, haha) en heeft Tomoe voor ons betaald, want ze had geld van haar oma meegekregen voor vandaag (speciaal voor ons :O).
Maar omdat ze van een vriendin hoorde dat de tuin waar we heen gingen bij Okayama-jo om 17:00 dicht zou gaan (het was al 14:30 ofzo) besloten we terug te gaan naar Okayama, want die tuin zou toch heel wat moeten zijn... en dat was het ook.


De tuin heet Korakuen (後楽園) en is 1 van de 3 mooiste tuinen van Japan. Je voelde je echt een middeleeuwse Daimyo als je daar doorheen liep. Samen met een andere vriendin van Tomoe zijn we deze tuin dus gaan checken en ik hoop dat ik mijn fotoalbum werkend kan krijgen zodat jullie alle andere foto`s van mijn trip hier in japan ook kunnen zien.
Na de tuin moest Kanako (de vriendin dus) weg, want ze had iets belangrijks (karaoke) en dus besloten wij nog om Okayama-jo te bekijken, aangezien dat nog niet gelukt was...


Jammergenoeg ging die ook dicht om 17:00 >_< Dus gingen we terug naar het centrum voor een laatste chill-out in Tully`s Coffee. Toen was het zover dat we afscheid moesten nemen van Tomoe, want die heeft morgen gewoon weer school. We wilden alleen wel nog graag een keertje Kaiten-Sushi proberen, dus vroegen we haar of ze ons naar eentje in de buurt kon brengen. Dat kon en eenmaal daar gekomen was het zover om vaarwel te zeggen. *cue dramatic music*


Even kleine uitleg: De Kaiten-Sushi is een bar waar je gaat zitten en de sushi komt je voorbij, dus geen vervelende obers waar je wat bij besteld en je op je eten moet wachten, je pakt gewoon wat je wilt eten. Twee stukjes sushi meestal per bord en per bord betaal je dan 120 yen als je niet van die dure troep neemt... VET LEKKER VOOR WEINIG GELD FOOOO~~~~~ (in-side joke)
En nu zit ik dus hier dit bericht te typen... Hoop dat jullie een beetje plezier hebben aan mijn harde werk (want dit kost echt veel tijd, haha) Morgen naar Osaka, YOSHHH!!!

MAAK ALSTJEBLIEFT EVEN EEN COMMENT ALS JE DIT GELEZEN HEBT!
Dat kan ik heel erg waarderen en het kost een kleine moeite ;)

Hier nog wat "Fun Facts" over Okayama:
- Okayama hecht grote waarde aan z`n verbinding met Momotaro (klassiek Japans sprookje, zeg maar)
- Er is een Nederland Straat met een minituur-versie van de top van de Munttoren
- De tram is nog goedkoper dan Hiroshima (100 yen), hoewel er maar 10 haltes in de hele stad zijn ofzo, haha

6 opmerkingen:

Anoniem zei

eerste!

Vet man. Was ik maar op vakantie. Wat van de wereld zien. Maar nee, ik moest zo nodig gaan werken:P. Keep up the writing! Leuk om te lezen.

groets

Maurits

Claudia zei

heh jammer niet meer de 1e reactie ;)

Ben blij dat hiroshima is bevallen voor je! jammer dat je geen apen hebt gezien..(die waren niet te missen toen ik er was) Tram FTW!! die zijn zo geniaal goedkoop XD

Leuk om wat over Okayama te lezen...(lees: nooit van gehoord) t klinkt iig heel rustiek enzo XD
Leuke foto's iig!!

Baaibaai!!

Anoniem zei

Hoi, wat geweldig om je verslag te kunnen lezen, zo ver weg en toch zo dichtbij.Nog meer plezier, liefs Michèle en vast ook van Wim

Anoniem zei

Ik kan miyajima ook nog goed herinneren. Alleen ben ik de berg opgeklommen en met de ropeway naar beneden. Het was inderdaad een behoorlijke... uitdaging :-)

En die hertjes konden best wel gemeen je eten afpakken als je niet oplette. En dan gaan ze in je kleren bijten. Vond ze dus niet zo heeel aardig :-)

Anoniem zei

Konitsjiwa Felix,

je berichten zijn te gek. We reizen met je mee.
Geniet en ga zo door,

dikke kus en knuffel van

Mama.

Anoniem zei

Ha!!!!!!!!!!!
Eindelijk kwam een bericht van me door. Je kent je moeder, altijd ruzie met de computer.

Je Oma en Opa Velpe doen je ook de groeten en vinden alles "ganz toll"
en Oma krijgt van mij alle uitdraaien en ze heeft de atlas op tafel en reist met je mee.
Doen wij trouwens ook. Ik wou dat ik met je mee was.
Maar je vader en ik gaan overmorgen voor 8 dagen naar Lesbos, Griekenland. Even zon tanken.
En paps heeft je laptop besteld.
Trouwens, je hebt niet toevallig de autopapieren van de grote grijze nog van de laatste keer bij je of op je kamer.
Je vader kan zijn autopapieren namelijk nergens vinden.

Wij blijven zoeken.
Dat terzijde.
Het maakt me blij dat je zo kunt genieten, blijf het vooral doen.
En doe de groeten ook aan Vincent.

Jou verhalen zijn er onderhoudend en wij houden van je stijl.
Als je thuis komt, zijn wij er dus toch om je naar behoren te begroeten.

XXX en huggs van je
moeder.