donderdag 24 juli 2008

Kyoto, de stad van de toekomst!

Nou, in ieder geval mijn toekomst voor het komende jaar. De stad waar ik dus mijn Japanse taalvaardigheid zal pogen te verbeteren. Maar genoeg over mij, nu eerst de reis van Osaka naar Kyoto.

Na 'wakker en fris' op te zijn gestaan om 9 uur hadden wij de deadline gered van 10 uur om uit te checken. Na een korte stop bij het postkantoor voor de hoognodige centjes hebben wij weer rechtsomkeert gemaakt naar Osaka Centraal.
De reis was goedkoop en kort. Half uurtje, 4 euro. Het lange wakkerblijven had ons alleen geen goed gedaan en wij (en wanneer ik wij zeg, bedoel ik vooral 'ik') waren dan ook zo moe, dat wanneer we onze hostel eindelijk hadden gevonden, we eerst maar eens een paar uurtjes onder de doeken gingen (of onder het zeil of whatever, we gingen pitten). Of in ieder geval, dat wilden we doen, maar we waren er al om 11 en we konden pas de kamer gebruiken vanaf 15 uur. Dus eerst na de buurt te hebben verkend (parkje bezoeken, rondlopen) zijn we toch even gaan slapen.
Na wakker te zijn geworden (Vincent natuurlijk erder dan ik) zijn we nog even wat rond de buurt gaan hangen en wat foto's van de avond in Kyoto te maken. Dat was zo'n beetje de hele dag, want veel deden we niet.

Vandaag hebben we echter WEL wat interessants gedaan. Aangezien Vincent eerder wakker was geworden dan ik heeft hij dan ook even wat leuke plekjes gevonden om te bezoeken. Wij zijn dan ook na het ontbijt meteen op weg gegaan naar de 'Sanjuu-sangen-do', een tempel waar 1001 beelden van de boeddhistische boddhisatva Kannon tentoongesteld waren. Of in ieder geval tentoongesteld horen te worden, want 3 waren uitgeleend aan een museum in Kyoto en Osaka. Daarnaast waren er 28 beelden van andere boeddha's en boddhisatva's die ook erg indrukwekkend waren. Ik zou iedereen van mijn opleiding die een beetje iets met boeddhisme heeft gedaan zeker aanraden hier langs te gaan als ze de kans hebben... gewoon WOW. Jammergenoeg mag je geen foto's maken van de beelden.

Daarna zijn we door de brandende hitte (ja, het was 39 graden of meer in de zon) langs het water verder gelopen naar een andere tempel, Touji, waar ook wat interessants zou zijn, waaronder de pagoda van 5 verdiepingen. Ook erg indrukwekkend. Daarnaast zou Kobo-daishi (Kukai) hier een lange tijd hebben gewoond en gebeden voor de mensheid.

Volgens mij zijn we daarna doorgegaan naar Kyoto station om de metro te pakken naar... *tromgeroffel*... MIJN UNIVERSITEIT IN SPE! Doshisha University! We konden de dorms niet vinden, maar ik heb wel een goede indruk kunnen krijgen van de universiteit waar ik een jaar lessen zal gaan volgen. Daarnaast ligt het aan het Keizerlijk Park (waar ook het Keizerlijk Paleis staat, of course) waar we erg genoten van de schaduw.
Ik weet niet of ik daar veel zal hangen, want veel hang- of studeerplekken vond ik er niet, maar het was wel een degelijk 'parkje'. Toch fijne omgeving op zich en ik denk dat ik me er zeker wel zal vermaken :)

Natuurlijk wilden we ook uit de Kyoto Tower even een goed beeld krijgen van hoe Kyoto er uit ziet en ik moet zeggen dat Kyoto net zo ver uitstrekt als Osaka en Fukuoka, maar het is zowel van boven op de toren als vanaf de grond goed op te merken dat de gebouwen hier toch minder hoog zijn, gemiddeld, dan in Osaka en Fukuoka. Ik heb hier meer het idee dat ik door Amsterdam of Leiden loop, dan in de andere steden waar ik tot nu toe ben geweest. Het enige wat opvalt is dat de steden in Japan best slechte 'Urban Planning' hebben. Dat wil zeggen, het zijn alleen maar straten en huizenblokken. Er zijn gewoon geen pleintjes of andere plekken die het eeuwige stratennet opbreken. Maarja, 'whatcha gonna do?'

Dit was weer even snel een updateje uit Kyoto.
Morgen goed insmeren met zonnebrand >_< want een rode Felix is geen blije Felix.
En nu op naar bed! /o/

3 opmerkingen:

Claudia zei

mhuwhahahah 1e reactie GET! XD

Flixje is in Kyoto aangekomen...wow wat gaat de tijd toch hard :) Straks ben je alweer thuis ;)
Ik krijg gelijk alweer moordneigingen naar Boeddhisme colleges als ik jou post zo lees LOL...kannon, boddhisatva's JEMUG!

Maar leuk hoor dat je dat allemaal lekker kan cultuursnuiven en ben blij dat de uni (wat je ervan gezien hebt..) bevalt! Als je dorms dan ook zo chill zijn als wij hadden daar...nou dan zit je GOED ^^

Denk idd om je huidje...39 graden...o ik weet nog hoe dat voelde jah...LOL jij liever dan ik! Al moet ik zeggen dat NL toch best chill weer heeft atm (zo'n 26 graadjes ofzo) EINDELIJK!!

mja veel plezier nog heh...lees alles later weer!

baaaibaaai

Unknown zei

Cool. Volgens mij is het grootste goed in Japan voor jou nog steeds de schaduw though, heheh :P

Is het niet raar om zo lang te zijn in een land waar de gemiddelde lengte een stuk lager ligt? Ik bedoel, hier in NL ben je al geen kleintje, maar daar moet je... well. Heel lang zijn. Pas op met je hoofd bij deurposten enzo, young man!

En btw, hier is het ook warm nu! Hell yeah, 20 gradenGET *ahem*.

Blijf genieten van je verblijf, en tot later dude :)

Anoniem zei

Dag Felix,

wilde me alleen weer eens even melden. Want wij volgen je vol spanning. Aan het einde van je trip heb je wel een heleboel indrukken te sorteren in je computertje tussen de oren.

Ons tripje was dan wat korter maar ook dat eilandje is er leuk.
En ik heb daar olijvolie gekocht die in de koffer uitgelopen is.
Geweldig !!!!!!!!
Het was de koffer met de schone kleren.
Je kunt dus zeggen:
Wij kwamen "in de olie" thuis.

Tot je volgende blog dan maar weer.

Dikke knuffel van
je moeder.