zaterdag 25 april 2009

妹が着いてから、寺を観に行こう / Jetzt geht's mal wirklich los!

Nu we dan toch bezig zijn, kan er wel nog een post achteraan, dan ben ik al op 1/3e :)

-------------------------
Carola ophalen

Dan was het dag 3 en hebben we even flink gekaraoked, het was best gezellig hoewel de Duitsers zwaar in de meerderheid waren. Ik vond het wel zielig voor Mame eigenlijk. Hij was de enige die geen echt Duits kon en ik probeerde iedereen nog in het Engels te laten spreken, maar uiteindelijk is de halve avond alleen maar Duits gesproken en heeft Mame maar wat uurtjes benut om te slapen :(
Desalniettemin heeft iedereen zich toch wel vermaakt denk ik en toen het eindelijk 6 uur was was het weer tijd om de plezierruimte te verlaten. Ik kon niet met iedereen mee een McDonaldsontbijtje pakken, want mijn zusje zou over 3 uur aankomen en er was geen tijd te verliezen... daarnaast had ik geen zin om te haasten (lees: was doodop) en reed dan ook lekker rustig naar het station, parkeerde mijn fiets en pakte de eerste de beste exprestrein naar het vliegveld.
Daar aangekomen was het weer even wachten op mijn zusje en deze keer METEEN naar de toilet geweest :) Ik was zó blij om Carola weer in levende lijve te zien, maar te moe om het te laten merken en nadat ik bijgekomen was van de schrik van haar haar zijn we eerst maar even wat te eten en drinken gaan halen. Meteen een beetje verteld over hoe de horeca in Japan werkt en toen was het weer met de trein terug naar Kyoto. Ik zweer het, de terugreis duurde twee keer zo lang als de heenreis... ok misschien niet in werkelijkheid, maar zo voelde het dus wel!
Zo had Carola ook meteen even lekker anderhalfuur tegen langssjesend beton aan kunnen kijken. Ik genoot er in ieder geval erg van gewoon naast haar te zitten en te praten zover dat lukte zonder in slaap te vallen. (wat ook geregeld gebeurde)

Na een wandeling van het station naar het hotel was het eerst even een paar uur slapen in oma's kamer, want zo kon het niet langer. *Erg genoten van de douche ook, had ik hard nodig na zo'n 36 uur inspanning*
De rest van de dag kan ik me niet goed herinneren, volgens mij hebben we gewoon wat rondgelopen, gekletst en gegeten EN natuurlijk 's avonds weer een drankje in het café.

--------------------------------
TEMPELTOCHT!!! WOOHOO~~~!

Dag 4 hadden we gereserveerd voor een tempeltochtje door Kyoto. Eerst gingen we naar de 'Gouden Tempel' (金閣寺: Kinkaku-ji) Die ik zelf ook nog niet gezien had en die erg mooi zou moeten zijn. De reden dat ik wilde dat het ging sneeuwen hier in Kyoto was trouwens zodat ik die tempel in een sneeuwlandschap kon zien, maar het was me niet gegund T_T
Het regende deze dag jammergenoeg wel af en aan, maar dat stopte ons niet om even lekker de toerist uit te hangen! Ik moet zeggen dat het misschien de ervaring nog beter maakte. In ieder geval heeft het best mooie foto's opgeleverd ^_^
Bij de Kinkaku-ji hebben we ook wat talismannetjes gekocht voor mensen thuis en ook hebben we muntjes gegooid FOR GREAT JUSTICE! Ok alleen voor de lol, maar het was wel leuk.
Na de tempel te hebben gezien was het tijd voor lunch en we vonden een leuk winkeltje waar je op de 2e verdieping ook wat kon eten. Daar hebben we alle stoelen bij het raam in beslaggenomen (bijna) en heeft iedereen lekker wat Japanse kost gekregen. (en naar Japannertjes die buiten langsliepen gezwaaid > .< 恥ずかしい~)

Met een volle maag vervolgenden we onze tocht naar de volgende tempel waarvan ik dacht dat hij praktisch naast de Gouden Tempel lag... wat dus een kilometer of 2 verder weg bleek te zijn. (Note: Alles op Japanse kaarten is verderweg dan het lijkt) Maar toen we er eindelijk waren was het toch niet ZO slecht. De tuin om de tempel was in ieder geval mooi en hier waren ook al veel knopjes die uit begonnen te komen. De tempel zelf (竜安寺: Ryoan-ji trouwens) was een Zen tempel en die hebben altijd van die vage geharkte grindveldjes met steentjes (rotsen) erin wat dan een diepere betekenis moet hebben. (ONZIIIIN!!!)
Toen we hiermee klaar waren was het eigenlijk tijd om terug te keren naar het hotel, want het was na 4-en of 5-en en rond die tijd gaan bijna alle tempels dicht, dus ergens anders heen gaan heeft niet echt veel zin dan.

Toen we bijna bij het hotel waren kreeg ik een berichtje van Kata die zei dat er wat tempels zijn die 's avonds een "Light-up" hebben en dat dat heel mooi zou moeten zijn, dus vroeg ik wie daar zin in had en zo gezegd zo gedaan zat ik opgescheept met mijn moeder en tante. (grapjuh!) Die twee waren de enige die genoeg toeristen-spirit hadden om er nog een busrit en een wandeling tegenaan te gooien. [EDIT: EXCUSES EXCUSES! Mijn moeder heeft mij verwittigd dat oompje ook mee was, dus we waren met z'n 4-en en zat ik dus met 3 mensen opgescheept :P] Dat resulteerde in een opmerkelijke ontdekking van een expositie van de lokale Ikebana-club (bloemschikclub) en daardoor ook wat interessante foto's. Deze expositie stond trouwens in hetzelfde park waar ik het meeste Hanami heb gedaan.
Ook de tempels daar zagen er mooi uit met volle spotlampen in de nacht. Hier een foto voor de liefhebber.

Voor zover dag 3 en 4. Wordt vervolgd ;)

Ohja! Ik herinner me net dat we op dag 2 (die al hartstikke vol zat) ook nog naar een andere tempel geweest waren (清水寺: Kiyomizu-dera) DUS IK WIL MAAR EVEN BENADRUKKEN DAT DIE DAG ERG VERMOEIEND WAS! Ik wist wel dat ik iets oversloeg, hier een quote uit mijn vorige post --> "Nu voelt het alsof ik een gigantisch gat oversla ofzo..."

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Felix,

Dat was weer even mooi samengevat.
Maar naar de light-up was je oompje ook mee.
Ik zeg het maar even.

En het was beslist de moeite waard.

Ik wacht al op je volgende verslag,
al was ik er zelf bij.
Zo ga je toch twee keer overal naar toe.

XX Mama