zaterdag 4 oktober 2008

日本とオランダの違い / Het weer en dergelijken

Ok, hier is dan weer wat geblaat van mij uit Japan.

Ik wilde even beginnen met ophelderen waarom ik het over de 'reizende' zon had. De dagen hier in Japan zijn een beetje anders dan in Nederland. Het wordt hier bijvoordbeeld HEEL snel donker. Rond ongeveer kwart over 6 op het moment begint de zon onder te gaan, en rond half 7 is het al bijna helemaal donker. Zodoende is het niet vreemd om te denken dat je naar bed moet rond 9-10 uur, want rond die tijd voelt het al als zo'n 12-01 uur in de avond. Dat is natuurlijk leuk als je gaat stappen enzo, maar het gooit je slaapritme wel enorm in de war... soms. ¬ .¬

Bovendien was het na mijn vorige post ineens zo koud geworden, dat het leek alsof de zomer al helemaal over was en de winter al begon. Het was alsof de zon er schoon genoeg van had en op vakantie was gegaan en z'n sprinklers aan had laten staan >_< Het regende veel en het was zo'n 14-16 graden ofzo. Gelukkig is het nu weer zonnig en in de 23+ graden, zodat T-shirts weer voldoende zijn. Waarom het ineens zo koud was geworden kwam blijkbaar door een typhoon (台風) die ten zuiden aan Japan voorbij was gegaan. Die bracht het slechte weer mee...
Dat was dus mijn eerste typhoon ervaring, zonder al te sterke wind dan natuurlijk :)

Dus ja, Japan is toch wel een beetje anders dan Nederland, haha.
De mensen hier zijn op zich erg aardig trouwens, maar begin wel te merken dat ze vaak erg oppervlakkig zijn. Ik wist al dat uiterlijk belangrijk was en wat andere mensen (over je) denken. Schaamtecultuur enzo. Ze verontschuldigen zich ook overal voor. Ik kan er niet echt aan wennen en ik denk dat ik niet de enige ben :P

Nja, geen plaatjes deze keer. Misschien volgende keer beter ;)

1 opmerking:

Unknown zei

Schaamtecultuur eh... Ohwell, het is aan jou om Nederlandse schaamteloosheid te introduceren :P Nee zeggen wanneer je nee bedoelt, en ja wanneer je ja bedoelt.